جراحی پل بینی

به برآمدگی استخوان وسط بینی یا ناحیه استخوانی بالای بینی را پل بینی می گویند، پل بینی در اشخاص مختلف دارای انواع مختلفی است و در برخی از افراد حالت فرو رفته و در برخی از افراد ممکن است حالت پهن و کوتاهی داشته باشد .

اگر هنگام تولد پل بینی شخص به شکل غیرطبیعی باشد ویا دارای اندازه طبیعی نباشد، بینی وی دچار مشکل است. باید بدانید که در هنگام جراحی بینی اندازه پل بینی بسیار مهم است. اما متاسفانه این دیدگاه در برخی از افراد وجود دارد اگر پل بینی تورفته باشد شکل چهره آنها زیباتر است، این در حالی است که در علم پزشکی زیبایی بینی با کمی برجستگی پل بینی زیباتر خواهد بود .

پل بینی چیست ؟

به بخش استخوانی که قبل از غضروف نرم سوراخ‌های بینی قرار دارد، nasal bridge یا پل بینی گفته می‌شود. به طور کلی، انسان‌ها با پل‌های بینی مختلف مانند پل‌های بینی پهن، کوتاه، بلند، فرورفته و برآمده متولد می‌شوند.

انواع پل بینی را می‌توان به دو نوع تقسیم کرد که :

• wide nasal bridge ؛ پل بینی شدید
  • low nasal bridge ؛ پل بینی خفیف

دلایل ایجاد پل بینی چیست ؟

به طور کلی بیماری عفونی و یا اختلالات ژنتیکی، منجر به ایجاد پل بینی خفیفی بر روی بینی می شود. در ابتدا که صورت نوزاد هنوز کامل شکل نگرفته، برآمدگی پل بینی بیشتر مشخص می شود اما به مرور زمان، بینی ظاهر طبیعی تری به خود می گیرد. افراد با پل بینی خفیف، مشکلات تنفسی ندارند، و پل بینی توسط جراح بینی عمل و از بین خواهد رفت.

از دلایل ایجاد پل بینی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• سیفلیس
  • سندروم داون
  • تغییرات طبیعی
  • سندروم های بدو تولد
  • سندروم ویلیامز
  • اثرات داروهای جنینی
  • ویژگی پوست طبیعی
  • سایر سندروم های مادرزادی
  • ضربه و یا تصادف

سیفلیس اگر هنگام تولد نوزاد، عفونت سیفلیس را به او منتقل کنید، این عفونت می تواند بر رشد استخوانی او تأثیر بگذارد. همچنین می تواند باعث بزرگ شدن کبد یا طحال، تب، تحریک پذیری و بثورات پوستی و همچنین علائم دیگر شود.
سندرم ویلیامز این سندرم ژنتیکی با مجموعه ای از ویژگی های صورت همراه است که شامل بینی پهن، دهان بزرگ، صورت گرد و گونه های گرد می شود. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دارای ناتوانی های ذهنی و تاخیر در رشد نیز باشند.
سندرم داون این زمانی اتفاق می افتد که یک کروموزوم اضافی دارید. افراد مبتلا به سندرم داون دارای بینی پهن و صاف، چشم های بادامی شکل و قد کوتاه تر هستند.

تصادف. ضربه می تواند شکل بینی را تغییر دهد.
سوء مصرف کوکائین استفاده از کوکائین می تواند به بینی شما آسیب برساند.
عفونت برخی از عفونت‌ها مانند جذام می‌توانند باعث کاهش پل بینی شوند.
علائمی که ممکن است با پل بینی پایین همراه باشد.

پل بینی چه مشکلاتی برای فرد به وجود می آورد ؟

• درد در صورت شما
  • خونریزی های مکرر بینی
  • از دست دادن حس بویایی
  • چرک – مایع زرد رنگی که اغلب با عفونت مرتبط است – در داخل یا اطراف بینی
  • ایجاد پوسته در داخل یا اطراف بینی
  • کاهش وزن ناگهانی

جراحی پل بینی چگونه انجام می شود ؟

جراح بینی ممکن است با استفاده از یکی از دو روش جراحی بسته یا باز انجام شود. در جراحی بینی بسته، برش هایی در داخل بینی ایجاد می شود. در طی جراحی بینی باز، یک برش کوچک در بافت بین سوراخ های بینی ایجاد می شود، ناحیه ای به نام کلوملا. از این برش ها می توان به پل بینی دسترسی پیدا کرد و آن را اصلاح کرد.

همچنین پیوندی که از غضروف یا استخوان خود بیمار یا یک ماده مصنوعی ساخته شده است، ممکن است برای کمک به صاف کردن پل و ایجاد خطوط مورد نظر در هنگام جراحی اضافه شود. اگرجراحی بینی پل عریض، برآمدگی ها یا قوز روی پل را اصلاح کند، ممکن است بافت استخوان و غضروف را نیز برداشته تا پل را باریک کرده و ظاهر بینی را بهبود بخشد. پس از انجام جراحی برش ها بسته می شوند و بانداژ روی بینی اعمال می شود.

جراحی پل بینی به صورت سرپایی و با بیهوشی عمومی سبک انجام می شود. از آنجایی که اثرات بیهوشی ممکن است چندین ساعت طول بکشد، بیماران باید ترتیبی دهند که یکی از دوستان یا اعضای خانواده آنها را بعد از جراحی کنارشان باشد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی پل بینی هستند؟

رینوپلاستی بریج بینی ( پل بینی) می تواند به بسیاری از افرادی که از ظاهر پل بینی خود ناراضی هستند کمک کند تا بینی صاف تر، زیباتر و دارای کانتور داشته باشند. کاندیدهای جراحی بینی بریج افرادی هستند که دارای فرورفتگی یا برجستگی در طول پل هستند. کاندیدهای این جراحی شامل افرادی می باشد که دارای پل های کج، پل های عریض یا سایر مسائل زیبایی شناختی پل بینی هستند.

کاندیدای ایده آل باید از سلامت عمومی خوب، عاری از شرایط پزشکی جدی مانند بیماری قلبی عروقی و انتظارات سالم در مورد جراحی گوش حلق و بینی برخوردار باشند.

پل بینی

مراقبت های پس از جراحی پل بینی

پس از جراحی زیبایی بینی، ممکن است صورت به دلیل تورم در اطراف چشم و ناحیه بینی کمی ورم یا پف کند. همچنین ممکن است مقداری کبودی و درد نیز وجود داشته باشد. ممکن است پزشک برای کمک به کاهش درد پس از جراحی، داروهای ضد درد تجویز نماید. برای کمک به کاهش تورم، سر باید در چند روز اول پس از جراحی بالا بماند. همچنین تا زمانی که جراح شما تایید کند باید از انجام فعالیت های شدید خودداری شود.

تورم و کبودی معمولاً پس از ۱۰ تا ۱۴ روز کاهش می یابد، اما بسته به زمان بهبودی شخصی ممکن است طولانی تر شود. اکثر بیماران پس از شش هفته به طور کامل بهبود می یابند، اما نتایج کامل جراحی بینی ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نشان داده شود.