دکتر شبنم شادابی » جراحی زیبایی بینی » جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است؟

جراحی لوزه در بزرگسالان خطرناک است؟

عمل لوزه (تانسیلکتومی) از جمله جراحی هایی است که در بخش جراحی های درمانی قرار می گیرد. این جراحی از دیر باز برای افراد مختلفی انجام می گرفته است و همچنان بسیاری از بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی می توانند با انجام این جراحی بهترین نتایج را برای افراد حاصل کنند. اگر میخواهید اطلاعات کاملی را در مورد این جراحی به دست آورید حتما تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مهم ترین بخش هایی که در ادامه این نوشتار خواهد آمد از این قرار است:

• نقش لوزه در بدن چیست؟
  • لوزه ها دچار چه مشکلاتی میشوند؟
  • جراحی لوزه چرا انجام می شود؟
  • جراحی لوزه چه آثار مثبتی در پی خواهد داشت؟
  • هزینه جراحی لوزه چقدر است؟

بینی-گوشتی

تست تشخیص مدل بینی!  بینی من گوشتی یا استخوانی؟🤔

نقش لوزه در بدن چیست؟

قبل از این که به سراغ نحوه جراحی لوزه برویم بهتر است ابتدا با این عضو و وظایفی که در بدن به عهده دارد آشنا شویم. لوزه ها در دو طرف گلو قرار دارند و نقش زیادی را در سیستم ایمنی بدن دارند زیرا انواع خاصی  از گلبول های سفید خون که وظیفه مبارزه با بیماری ها را دارند تولید می ‌کنند. لوزه ها باعث جلوگیری از ورود ویروس ها به بدن میشود و اگر دچار مشکلی شود کارایی اش را از دست میدهد و دیگر نمیتواند محافظ بدن باشد.

لوزه ها دچار چه مشکلاتی میشوند؟

به طو کلی دو مشکل عمده برای لوزه به وجود می آید که ممکن است برای فرد آزار دهنده باشد :

1. مشکلات ناشی از عفونت لوزه ها
  2. مشکلات ناشی از بزرگ شدن لوزه ها
عمل لوزه در بزرگسالان

عوارض جراحی لوزه در افراد مسن

جراحی لوزه چگونه انجام می شود؟

جراحی لوزه در افرادی انجام می شود که تعداد دفعات عفونت لوزه هایشان در سال زیاد است و همین عفونت سبب می شود که لوزه ها رشد کنند. رشد و تورم لوزه ها تبعاتی به همراه دارند که ابدا خوشایند نبوده و سبب بروز مشکل در افراد می شود. برای مثال بوگرفتن نواحی داخلی دهان و یا مشکل شدن روند تنفس از جمله مشکلاتی است که می تواند در اثر رشد لوزه ها ایجاد شود.

قرینه سازی سوراخ های بینی با جراحی

به همین جهت در طی یک جراحی به برداشتن لوزه ها که بافت تخم مرغ شکلی در انتهای حلق دارند  اقدام می کنند. این جراحی تحت بیهوشی کامل انجام میشود و شما هیچ درکی از روند جراحی نخواهید داشت و دردی را احساس نخواهید کرد. بعد از به هوش آمدن به شما نکاتی گفته میشود که باید رعایت کنید تا روند بهبودی شما به خوبی پیش برود.

مزایای عمل لوزه در بزرگسالان و کودکان

مهم ترین مزایایی که در پی جراحی لوزه خواهد آمد از این قرار است:

• کاهش آبریزش بینی
  • بهبود وضعیت تنفس در بیداری و خواب؛ زیرا که متورم شدن لوزه ها در انتهای بخش دهان موجب می شود که روند تنفس به خوبی انجام نشود.
  • کاهش عفونت ها در نواحی گوش ها؛ عفونت کردن لوزه ها موجب می شود که احتمال عفونت کردن در نواحی گوش افراد افزایش پیدا کند و مشکلاتی به همراه داشته باشد. به همین جهت زمانی که جراحی انجام می شود عفونت گوش ها نیز از بین می رود.
  • از بین رفتن اختلال در خواب و کاهش خرخر کردن در هنگام خواب شبانه
  • از بین رفتن بوی بد دهان؛ عفونت ها در انتهای بخش دهان بوی بدی را ایجاد می کند که بعد از جراحی حل می شود.
  • بهبود وضعیت صحبت و تلفظ کلمات
عمل لوزه

مراقبت های قبل و بعد از عمل لوزه

مراقبت های قبل از عمل:

• پیش از انجام جراحی استفاده از انواع دارو ها و قرص های رقیق کننده خون ممنوع است.
  • مصرف مواد غذایی تا ۱۲ ساعت قبل از جراحی نیز ممنوع است.
  • هیچ دندانی نباید لق باشد از این رو معاینات فیزیکی لازم انجام می شود.
  • قبل از جراحی و در جلسات مشاوره جراح را از تاریخچه پزشکی و دارو هایی که مصرف میکنید مطلع کنید.
  • اگر به دارو و  یا ماده خاصی حساسیت دارید به پزشکتان اعلام کنید.
  • برای جلوگیری از مشکلات بیهوشی ۶ ساعت قبل از جراحی چیزی میل نکنید.
بهترین دکتر جراحی بینی طبیعی

مراقبت بعد از عمل:

• آب و تمامی مواد غذایی ای که به اندازه کافی آب بدن را تامین کند باید استفاده شود. زیرا تشنگی می تواند به افزایش درد گلو بینجامد.
  • برای کاهش درد گلو باید از قرص های مسکن تجویز شده از سوی دکتر استفاده کنید و هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.
  • مدتی پس از جراحی لوزه برای چکاپ به پزشکتان مراجعه کنید تا وضعیت شما به صورت مجدد بررسی شود.
  • بعد از جراحی به خوبی استراحت کنید و از انجام فعالیت و ورزش های سنگین خودداری کنید.
  • ممکن است بعد از جراحی شما دچار گلو درد و گوش درد شوید و غذا خوردن و حرف زدن برایتان سخت باشد. این مشکلات تا ۱۴ روز بعد از جراحی کم کم برطرف خواهد شد.
  • پس از هر وعده غذایی اقدام به شستن دهان خود توسط سرم نمکی کنید.
  • از استعمال دخانیات بپرهیزید.

عمل لوزه چه عوارضی دارد؟

جراحی لوزه همچون تمامی جراحی هایی که انجام می شود با عوارضی احتمالی روبرو خواهد بود که میزان تخصص پزشک می تواند از احتمال بروز این عوارض کاهش دهد.

ایکن حلق

عوارض احتمالی می تواند عفونت یا تورم در ناحیه زبان باشد که در مواردی رخ داده است. البته این عوارض نیز قابل درمان هستند و در صورت بروز پزشکان می توانند اقدامات لازم را در جهت بهبودی انجام دهند.

خونریزی در حین انجام جراحی نیز از دیگر عارضه هایی است که می تواند موجب بروز خطراتی برای جان بیمار باشد. اما بهترین متخصصین گوش و حلق و بینی با مهارتی که دارند می توانند به رفع این مشکلات بپردازند.

تاثیرات جراحی بینی بر چهره

از دیگر عوارض این جراحی میتوانیم به عوارض مربوط به بیهوشی اشاره کنیم. داروهای بیهوشی اغلب مشکلاتی  مثل سردرد، تهوع، استفراغ یا درد عضله ایجاد می کنند که کم اهمیت بوده و به سرعت از بین میرود.

هزینه جراحی لوزه

بسیاری از عوامل وجود دارند که می توانند در تغییر هزینه های جراحی اثر گذار باشند. از جمله آن عوامل تخصص پزشک، میزان پیچیدگی جراحی لوزه است.  بسیاری از عوامل دیگر می تواند در هزینه ای که از سوی پزشک دریافت می شود اثر بگذارد. از این رو توصیه ما این است که برای آگاهی از میزان هزینه ابتدا  به بهترین متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و بعد از پشت سر گذاشتن پروسه ی معاینات هزینه را پزشک خود سوال کنید.

نتیجه گیری

روند جراحی لوزه ها از حساسیت های بالایی برخوردار است از این رو توصیه می شود که در هنگام انتخاب پزشک جراح نهایت دقت را داشته باشید تا روند جراحی به دست بهترین و با تجربه ترین پزشکان انجام شود. تجربه و مهارت پزشک در جریان جراحی تا حد زیادی می تواند در موفقیت هایی که در نتیجه جراحی حاصل می شود اثر گذار باشد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر همین مطلب به اشتراک بگذارید.