دکتر شبنم شادابی » جراحی زیبایی بینی » مراقبت های عمل لوزه

مراقبت های عمل لوزه

گاهی برای درمان مشکلات لوزه دارو دیگر جواب نمیدهد و راهی جز جراحی نمیماند. جراحی لوزه معمولا با هدف برداشتن لوزه ها انجام میشود. از آن جایی که عمل لوزه یک جراحی سخت است، مراقبت های بعد از عمل لوزه بسیار مهم است. شما با رعایت یک سری موارد میتوانید دوره نقاهت راحت تری را سپری کنید. در این مطب قصد داریم به تعدادی از این موارد بپرداریم پس تا انتها همراه ما باشید.

مراقبت های بعد از عمل لوزه

اقدامات قبل از جراحی لوزه

• شما باید در جلسات مشاوره تمام سوابق پزشکی خود را در اختیار پزشک قرار دهید تا جراح از روند درمان بیماری شما آگاه شود.
  • اگر داروی خاصی را مصرف میکنید و یا به دارویی حساسیت دارید حتما ذکر بفرمایید تا در روند جراحی مشکلی برای شما پیش نیاید.
  • در جلسات مشاوره از پزشک بپرسید که چه زمانی می‌توانید دوباره رانندگی کنید یا به سر کار برگردید.
  • قبل از عمل لوزه با افرادی که دچار سرماخوردگی هستند ارتباط نداشته باشید تا بیمار نشوید و جراحی شما به تعویق نیوفتد.
  • از چند هفته قبل از جراحی لوزه سیگار و قلیون نکشید و از نوشیدن مایعات حاوی الکل بپرهیزید.
  • از چند هفته قبل از جراحی لوزه با توجه به نظر پزشک دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین، بروفن و .. را کم و یا قطع کنید.
  • شما باید از ۴ الی ۸ ساعت پیش از عمل جراحی لوزه  چیزی نخورید و نیاشامید.
  • روز قبل از جراحی حتما به حمام بروید.
  • توصیه میشود  اقایان در روز عمل حتما صورت خود را اصلاح کرده باشند و خانم ها از هیچ لوازم آرایشی استفاده نکنند.
  • در روز عمل حتما تمام مدارک و آزمایشات خود را همراه داشته باشید تا به جراح تحویل دهید.
  • حتما ۳۰ دقیقه قبل از جراحی در بیمارستان یا کلینیک حضور داشته باشید.
مراقبت های قبل از عمل لوزه

جراحی لوزه

مراقبت های بعد از جراحی لوزه

• یک هفته پس از جراحی حتما برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنید تا مورد بررسی قرار بگیرید.
  • از انجام فعالیت های سنگین تا ۱۴ ساعت پس از جراحی بپرهیزید.
  • تمامی دارو هایی مانند آنتی بیوتیک (جلوگیری از عفونت) و استامینیفون (کاهش درد) که توسط پزشک برای شما تجویز شده است را به موقع مصرف کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.
  • دهان خود را به صورت مرتب با سرم شست و شو بشویید.
  • تا ۶ ساعت پس از جراحی چیزی نخورید و نیاشامید.
  • پیشنهاد میشود دستگاه بخور سرد را در کنار بیمار قرار دهید تا هوا مرطوب شود زیرا نفس کشیدن از راه دهان سبب خشکی دهان، گلو و دردناک شدن می شود.
  • تا دو هفته پس از جراحی از مصرف آسپرین خودداری کنید.
  • از صاف کردن گلو و سرفه و عطسه مکرر تا ۲ روز پس از عمل بپرهیزید. سعی کنید در این مدت بینی خود را نگیرید و در صورت مشاهده علائم سرماخوردگی حتما پزشک را مطلع سازید.
  • سعی کنید تا ۱۰ روز پس از عمل مایعات و غذاهای نرم مصرف کنید و پس از آن به آرامی مصرف خوراکی هایی همچون کیک خامه ای، شیر برنج ، فرنی و سوپ را آغاز کنید.
  • از مصرف خوراکی هایی مانند پفک، آجیل، نان تست، ذرت بو داده، بیسکوبیت ، خوراکی های اسیدی مانند آب پرتقال و غذاهای داغ و ادویه دار خودداری کنید.
  • خوراکی هایی همچون ژله، بستنی، شیر سرد، آب ولرم و آبنبات، آدامس که باعث افزایش ترشح بزاق میشود را مصرف کنید.
  • بیمار باید در این مدت از خوردن غذاهای گرم، خیلی سرد و سفت خودداری کند.
  • در روز مقدار زیادی آب بنوشید تا آب بدن شما کم نشود و فرایند التیام تسریع شود.
  • اگر روز پس از جراحی مدفوع شما سیاه باشد و یا استفراغتان قوه ای رنگ باشد نگران نباشید زیرا این مساله به دلیل خونی است که هنگام جراحی قورت داده اید.
  • اگر پس از جراحی شاهد لایه سفید و یا زرد در لوزه ها بودید نگران نباشید زیرا حاصل عفونت نیست.
  • ممکن است تا مدتی در غذا خوردن و صحبت کردن مشکل داشته باشید که بسیار طبیعی است و پس از مدتی به مرور برطرف میشود.
  • برای جلوگیری از خون ریزی به هیچ عنوان غذاهای سفت و جامد را مصرف نکنید.
  • اگر دچار مشکلاتی مانند اختلال در تنفس، خر خر هنگام شب، کاهش شنوایی، ترشحات چرکی بینی و… شدید حتما برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.
  • پس از یک هفته استراحت میتوانید ورزش های سبک خود را شروع کنید. ولی حواستان باشد ورزش های پر تحرک مانند دویدن، دوچرخه سواری ، وزنه برداری و … که به گلو یا بخش فوقانی فشار وارد میکند را انجام ندهید.
  • ممکن است بعد از جراحی شاهد تغییر صدا خود باشید که بعد از یک تا دو هفته بهتر میشود.
  • همچنین ممکن است دچار کاهش وزن هم شوید و علت ان چیزی نیست جر این که در این مدت به دلیل درد ناک بودن بلع شما نتوانسته اید تغذیه مناسبی داشته باشید.
  • سعی کنید تا دوهفته از هرگونه خاک، کثیفی و گرما دور بمانید چون سبب تحریک گلو می شود.
عمل جراحی بینی فانتزی

چه موقع باید با پزشک خود تماس بگیریم؟

• تب بالا
  • احساس ضعف
  • سرگیجه یا تصور از حال رفتن هنگام نشستن یا ایستادن
  • ناتوانی در نوشیدن مایعات یا دفع ادرار اندک
  • خروج خون یا چرک از گلو
  • سفتی و گرفتگی توام با درد گردن
  • ورم یا درد صورت یا گردن
  • گوش درد شدید
  • گلو درد شدید
  • قرمز یا متورم شدن گردن و صورت به مرور زمان
  • خارش یا حساسیت پوستی
  • خارج شدن خون قرمز روشن از بینی یا دهان یا خونریزی شدیدتر از حد انتظار
  • درد قفسه سینه یا کمر و پشت بدن
  • دشوار شدن بلع یا تنفس

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در زیر این مطلب به اشتراک بگذارید.