دکتر شبنم شادابی » جراحی زیبایی بینی » تورم بعد از عمل بینی

تورم بعد از عمل بینی

گرفتن نتیجه فوری پس از جراحی زیبایی بینی طبیعی برای همگان ایده‌ آل خواهد بود، اما متاسفانه این آرزویی بیش نیست. عمل زیبایی بینی می‌تواند نتایج چشمگیری داشته باشد که با گذشت زمان به دست می آید زیرا این عمل پیچیده و نسبتاً تهاجمی است و پس از گذراندن چند هفته بهبودی حاصل می شود و شکل نهایی بینی تا حدودی معلوم می گردد.

در طول این دوره معمولا تورم بعد از عمل بینی دیده می شود و این ورم باعث می‌شود ظاهر بینی شباهت ناچیزی با نتیجه نهایی داشته باشد. در عمل جراحی بینی چند نوع بافت و استخوان دستکاری می‌شوند و باعث می‌شوند بینی به مدتی طولانی به مقدار قابل توجهی ورم کند.

تورم بعد از عمل بینی ناشی از چیست

این تورم یک واکنش التهابی برای ترمیم ناحیه ضربه‌خورده می باشد و در واقع در اثر افزایش مایع بین‌سلولی به وجود می آید و اغلب تا یک الی سه ماه بعد از عمل ماندگارخواهد بود. اگر جراح در حین عمل ظرافت بیشتری به خرج دهد و ملایمت بیشتری با استخوان‌ها داشته باشد و پوست رابه آرامی از اسکلت بینی جداکند، تورم و کبودی نیز کم‌تر خواهد بود. به طورکلی هرچه پوست بینی ضخیم‌تر باشد تجمع مایع بین‌سلولی در آن بیش‌تر شده و تورم نیز بیشتر خواهد بود

چسب زدن به بینی بعد عمل

عواملی که باعث تورم بعد از عمل بینی می شوند

ایجاد تورم بعد از عمل زیبایی بینی کاملا طبیعی می باشد اما شدت و میزان آن در افراد مختلف متفاوت است.

ضخامت و نوع پوست بینی:

ورم در بینی‌های استخوانی به‌دلیل اینکه پوست بینی نازک و بافت غضروفی قوی است، کم‌تر دیده می شود، اما در بینی‌های گوشتی به‌خاطر اینکه پوست بینی ضخامت بیشتری دارد ، ورم بعد از عمل نیز بیش‌تر است.

مهارت جراح:

تبحر و تجربه جراح گوش حلق و بینی فاکتور مهمی است که در میزان تورم بعد از عمل زیبایی بینی تاثیر بسزایی دارد. اگر هر دو روش جراحی باز و بسته به‌درستی انجام نشود، تورم و التهاب ایجاد می‌شود.

میزان تغییرات بینی:

اگر میزان ایرادات بینی و تغییراتی که در جراحی بینی روی غضروف بینی و استخوان انجام می‌شود، بیش‌تر باشد تورم نیز بیش‌تر خواهد بود.

مراقبت های بعد از عمل:
رعایت نکردن یکسری نکات و مراقبت های بعد از عمل می تواند میزان تورم را تشدید کند، بنابراین توصیه‌هایی مانند چسب‌زدن بینی به‌طور صحیح همچنین تغذیه مناسب بعد از عمل را جدی بگیرید

کاهش ورم بینی

راه های کاهش تورم بینی بعد از عمل

ورم بینی در روزهای اولیه پس از جراحی در شدید ترین حالت خود می باشد.نگران نباشید این وضعیت موقتی است.بعد از عمل ناحیه عمل شده حساس به لمس، دارای التهاب و تورم می باشد که معمولا بعد از ۵ الی ۶ هفته بهبودی نسبی حاصل می شود. که شکل نهایی بینی‌تان را حدس بزنید. جالب است بدانید ورم نوک بینی آخرین ورمی است که از بین می‌رود و می‌تواند تا ۱۸ ماه ماندگاری داشته باشد. ورمی که بعد از حدود ۴ ماه باقی می‌ماند در کل ناچیز بوده و می توان آن را به وسلیه تزریق کورتون کاهش داد.

در ادامه مقاله به روش های کاهش تورم و التهاب بینی می پردازیم:

سرتان را بالا نگه دارید:

سعی کنید هنگامی که دراز می کشید زیر سرتان بالش قرار دهید و آن را بالاتر از قلبتان قرار دهید. این کار باعث می شود که گردش خون ناحیه صورت افزایش یافته و ورم و التهاب بینی کاهش یابد. بنابراین به خاطرداشته باشید که سرتان را در زاویه‌ای حدوداً ۳۰ تا ۴۵ درجه‌ای نسبت سطح زمین نگهدارید.رسیدن مداوم خون به ناحیه صورت سرعت فرایند بهبود را افزایش داده و درد را کاهش می‌دهد.

استفاده از کمپرس سرد:

کمپرس سرد یکی ازآسان ترین و دردسترس ترین روش هایی می باشد که برای کاهش تورم و احساس درد ناشی از عمل است انجام می شود. برای این کارمی‌توانید تکه های  یخ را در یک حوله نرم بپیچید و آن را روی نواحی اطراف بینی و چشم‌ها قرار دهید. این کار را روزی دو تا سه بار و به مدت حدوداً ۲۰ دقیقه انجام دهید.

استحمام با آب داغ:

خیلی از کسانی که تازه جراحی داشته اند بعد از عمل بینی با آب داغ استحمام می‌کنند، زیرا گفته می‌شود که این کار باعث بهبود زودتر زخم‌ها می‌شود. البته، بهتر است که حمام آب داغ  انجام نشود زیرا می‌تواند باعث تشدید تورم شود. همچنین حما‌م‌های آب داغ می‌توانند دوره بهبودی را طولانی‌تر کنند، به همین دلیل بهتر است از این کار اجتناب کنید مگر آنکه پزشک معالجتان توصیه کرده باشد.

مصرف داروهای ضد التهابی و مسکن:

به طور کلی قبل از عمل بینی از مصرف داروهای ضد التهاب خودداری کنید اما می‌توانید در دوران بهبود با تجویز پزشک از این داروها استفاده کنید تا از میزان التهاب بینی شما کاسته شود. در صورتی که از میزان تورم بینی کاسته شود سطح درد نیز کاهش خواهد یافت. انتخاب بهترین داروی مسکن به نظر پزشک بستگی دارد.

بهترین جراح بینی در تهران

کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی:

در چند هفته اول بعد از جراحی بینی دچار ورم می‌شوید و به همین دلیل باید در طول این دوره از خوردن نمک یا هرگونه غذایی که حاوی مقدار زیادی سدیم است خودداری کنید، چرا که سدیم به تجمع مایع در بدن کمک کرده و باعث بدتر شدن تورم و التهاب بینی می‌شود.

اسپلینت بینی:

اکثر افرادی که جراحی بینی انجام داده‌اند  باید چند روزی از بانداژ یا اسپلینت استفاده نمایند. گذاشتن اسپلینت یا نوار چسب به کاهش ورم کمک می‌کند، که به همین دلیل استفاده از آن‌ها یکی از بخش‌های اصلی فرایند بهبودی است. حتماً باید اسپلینت تا زمانی که پزشک توصیه کرده روی بینی بماند و همچنین از آن مراقبت شود تا در زمانی که بر روی بینی قرار دارد حداکثر بهبودی حاصل شود.

صبور باشید:

تورم بینی بعد از جراحی اجتناب‌ناپذیر است، پس بهترین راه مقابله با آن داشتن صبر است. خیلی مهم است که قبل از عمل انتظارات واقع‌ بینانه‌ای از نتیجه جراحی بینی‌تان داشته باشید. جراحی می‌تواند نتایج بسیاری خوبی به همراه داشته باشد که پس از چند ماه قابل مشاهده خواهند بود، یعنی هنگامی که تورم شروع به کاهش می‌کند. سعی کنید دراین مدت مراقب بینی خود باشید و از انجام فعالیت های سنگین بعدی جلوگیری کنید.