27 Apr

پولیپ بینی

پولیپ بینی توده ای غیر سرطانی و نرم می باشد که ممکن است در همه افراد مشاهده شود. این احتمال در افراد میانسال بیشتر وجود دارد. اغلب افراد با وجود داشتن علائم آن ، از وجود آن بی خبرند.

پوليپ بيني مانند خوشه انگور یا قطره چشم آویزان است و با بستن مجرای تنفسی منجر به بروز مشکلاتی چون اختلالات تنفسی ، عفونت مکرر ، از دست دادن حس بویایی و غیره می شود.

لازم به ذکر می باشد چنانچه از داشتن پوليپ بينی خود با خبر شدید، حتما اقدام به درمان آن کنید چرا که در صورت درمان نشدن این بیماری ، ممکن است عوارض خطرناکی را برای بدن به همراه داشته باشد.

پولیپ بینی

علائم پولیپ بینی

• آبریزش بینی
  • خرناس کشیدن
  • درد سر و صورت
  • گرفتگی مداوم بینی
  • آبریزش از پشت بینی
  • درد در دندان های بالا
  • احساس خارش اطراف چشم
  • کاهش یا از بین رفتن حس بویایی
  • احساس فشار بر روی پیشانی و صورت
  • تا زمانی که پوليپ بيني کوچک است ، نشانه خاصی ندارد اما با بزرگ شدن آن اصلی ترین نشانه آن ، انسداد راه تنفسی می باشد.

لازم به ذکر می باشد گاهی افراد تنها برخی از علائم ذکر شده را دارند. تشخیص پولیپ بینی توسط پزشک بسیار آسان است، بنابراین با مراجعه به پزشک نسبت به درمان آن اقدام نمایید.

دلایل بروز پولیپ بینی

بررسی ها نشان داده دلیل پولیپ بینی گاها می تواند به دلیل التهاب بینی باشد اما ممکن است این موضوع برای همه صدق نکند. به طور کلی علت اصلی ابتلا به پوليپ بينی هنوز مشخص نیست.

همچنین پوليپ بيني محدودیت سنی ندارد و احتما بروز آن در هر سنی وجود دارد. اما احتمال بروز این بیماری برای افراد سن بالا تر بیشتر است.

این بیماری ممکن است در هر جایی از سینوس ها و یا راه های هوایی تشکیل گردد.

عوامل تشدید کننده پوليپ بيني

1. آسم
  2. سابقه خانوادگی ابتلا به پوليپ بينی
  3. آلرژی به قارچ های موجود در هوا
  4. تغییرات ژنتیکی خاص مرتبط با عملکرد سیستم ایمنی
  5. آلرژی به آسپرین و یا ضد درد هایی چون ایبوپروفن و ناپوکسن
  6. سندروم چرگ اشتراوس که موجب التهاب عروق خونی خواهد شد.

درمان پولیپ بینی

درمان پولیپ از طریق جراحی و دارو ها انجام می شود، اما درمان این بیماری موقتی است و ممکن است پولیپ ها دوباره پدید آیند.

هزینه درمان پولیپ بيني

هزینه درمان این بیماری پس از مراجعه حضوری به مطب و معاینه توسط پزشک مشخص خواهد شد.