19 Mar

جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته : شکستگی بینی از شایع ترین آسیب های استخوانی می باشد، که ممکن است بر اثر عواملی چون تصادف و ضربه شدید رخ داده باشد.

شکستگی بینی در مردان و در سنین 15 تا 30 سالگی شایع تر از بانوان می باشد. آسیب بینی در جوانان بیشتر موجب شکستگی و جا به جایی قطعات بینی می شود، اما در افراد مسن تر به دلیل شکننده بودن استخوان موجب خرد شدن آن می شود.

افرادی که دچار شکستگی بینی می شوند باید حداقل تا 2 هفته به درمان و ترمیم بینی شکسته بپردازند، چرا که بعد از گذشت این مدت استخوان بینی خود به خود بهم جوش خورده و امکان ترمیم و جا انداختن بینی وجود ندارد.

جراحی بینی شکسته

بینی شکسته چه علائمی دارد ؟

چنانچه پس از برخورد ضربه به بینی علائم زیر را مشاهده کردید، نشان دهنده شکستگی بینی می باشد:

1. خونریزی بینی
  2. جاری شدن مخاط از بینی
  3. کبودی در اطراف چشم ها
  4. اختلال در تنفس توسط بینی
  5. تورم ، خمیده یا کج شدن بینی
  6. صدای شکستگی به هنگام لمس بینی
  7. احساس درد شدید در بینی خصوصا هنگام لمس بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی شکسته

• بعد از جراحی ، بینی گچ گرفته می شود که بعد از یک هفته توسط پزشک برداشته خواهد شد. در این مدت مراقب باشید که گچ بینی مرطوب و خیس نشود.
  • هنگام سرفه و عطسه دهان خود را باز کنید تا فشار کمتری به بینی وارد شود.
  • تا یک ماه از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
  • تا دو هفته بعد از انجام جراحی بینی شکسته از استعمال دخانیات و مصرف هرگونه مشروبات الکلی پرهیز نمایید.
  • در روز های ابتدایی به هنگام استراحت و دراز کشیدن با استفاده از دو بالش سر خود را بالا تر از حد معمول قرار دهید.
  • تورم و کبودی بعد از جراحی بینی شکسته طبیعی می باشد؛ برای کاهش اثر تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده نمایید.

هزینه عمل بینی شکسته

هزینه جراحی بینی شکسته، به عوامل متعددی بستگی دارد، بنابراین پس از اولین جلسه مشاوره توسط جراح بینی مشخص خواهد شد.

دکتر شادابی
دکتر شبنم شادابی جراح و متخصص گوش، حلق و بینی - جراح پلاستیک بینی و صورت جراح آندوسکوپی سینوس

نوزده − هفده =